با سلام خدمت شما هنرمندان و عاشقان هنر موسیقی ، برای اولین بار سایت گیتارمن قصد اموزش گیتار کلاسیک دارد.
این اموزش بصورت بخش بخش میباشد و با زمانبندی مناسب درس جدید را برای شما قرار میدهد.
به ادامه ی مطلب بروید..
با سلام خدمت شما هنرمندان و عاشقان هنر موسیقی ، برای اولین بار سایت گیتارمن قصد اموزش گیتار کلاسیک دارد.
این اموزش بصورت بخش بخش میباشد و با زمانبندی مناسب درس جدید را برای شما قرار میدهد.
به ادامه ی مطلب بروید..
شاید شما هم گاهی اوقات با نت های پیچیده ای مواجه می شوید و دوست دارید تا یک راه راحت تر برای نت خوانی پیدا کنید. تبلچر این امکان را به شما می دهد.
تبلچر یک استاندارد نت خوانی، برای سازهای سیمی فرت دار، مانند گیتار و عود است. با استفاده از تبلچر می توانیم مکان دقیق نت ها روی سیمها را پیدا کنیم. این ابزار کمک بسیار خوبی برای کسانی است که گاهی در پیدا کردن مکان دقیق نت ها روی دسته گیتار دچار مشکل می شوند.
قدیمی ترین کتابی که در آن تبلچر دیده می شود، در اسپانیا و مربوط به کتب آموزش عود در اواسط قرن ۱۶ میلادی می باشد. زمانیکه ساز عود، مانند گیتار امروزی بسیار محبوب بود.
قبل از خواندن تبلچر، بهتر است یک بار دیگر به دسته گیتار خوب دقت کنیم.
در تصویر بالا شماره فرتها را از راست به چپ، و شماره سیمهای گیتار را از پایین به بالا (۱ تا ۶) می بینید.حالا گیتار را ۱۸۰ درجه می چرخانیم تا سردسته گیتار به سمت چپ برود.
حالا شماره فرتها را از چپ به راست، و سیمهای گیتار را از بالا به پایین مشاهده میکنیم. در این تصویر می بینیم که سیم شماره ۱ که صدای می (E) را میدهد، در بالا قرار گرفته، سیم شماره ۲ که صدای سی(B) میدهد در ردیف دوم، و به همین ترتیب سیم ۶ در پایینترین ردیف قرار گرفته است. نمودار زیر همان شکل بالا را نشان میدهد.
حالا میتوانیم براحتی استاندارد تبلچر را بخوانیم. تصویر زیر نشانگر نمودار تبلچر است که نحوه قرار گرفتن گیتار بصورت بالا را نشان میدهد.
همانطور که می بینید سیمهای ۱ تا ۶ گیتار از بالا به پایین نشان داده شده است. البته هنوز نمودار تبلچر کامل نشده! برای نواختن نت های گیتار باید فرتهای مختلفی را روی دسته گیتار بگیریم و با دست راست بر روی سیمها ضربه بزنیم.(البته اگر راست دست هستید) خب حالا با استفاده از تبلچر میتوانیم نشان دهیم که در یک قطعه چه فرتهایی از چه سیمی باید گرفته شود. مثال زیر را ببینید.
خواندن تبلچر مانند پنج خط حامل از چپ به راست میباشد، در مثال فوق ابتدا باید سیم سوم فرت ۲ (یعنی نت لا) را بنوازیم، سپس سیم دوم آزاد (نت سی، یعنی با دست چپ هیچ فرتی را نمیگیریم)، سپس سیم دوم فرت ۱(نت دو) و در آخر سیم دوم فرت ۳ (نت رِ) را بنوازیم. به همین راحتی!
عیب نت خوانی از روی تبلچر این است که ما هیچ اطلاعاتی از کشش زمانی نتها و سایر علامتهای نت نداریم و حتما باید آن قطعه را قبلا شنیده باشیم تا بتوانیم بصورت گوشی آنرا بنوازیم.
برای برطرف کردن این عیب، بهتر است نت و تبلچر را با هم استفاده کنیم تا بتوانیم حتی اگر قطعه ای را قبلا نشنیده بودیم، بنوازیم. مثلا به چند نت اول قطعه زیبای جان مریم دقت کنید.
شما با داشتن نت و تبلچر یک قطعه، براحتی میتوانید آنرا درست و اصولی بنوازید.
نویسنده: آروین شهبازی
منبع: استاد موزیک
بسیاری از هنرجویان در گرفتن آکوردهای باره دار به مشکل بر می خورند و در حسرت شنیدن صدای واضح آکورد باره دار می مانند! شاید هم از گرفتن این آکوردها منصرف شوند! یکی از دلایلی که همیشه به هنرجویان متذکر می شوم که برای شروع یادگیری، سازی تهیه کنند که اکشن گیتار (فاصله سیم ها تا دسته گیتار) پایین باشد همین است.
مشکل آنجا پیش می آید که اکشن گیتار هم پایین است اما همچنان هنرجو برای گرفتن آکورد باره دار با گیتار بیچاره کشتی می گیرد و خودش هم از درد انگشتان دست چپ رنج می برد.
من همواره به هنرجویانم ۷ توصیه می کنم که می تواند بسیار مفید واقع شود و آکوردهای باره دار را به راحتی بگیرند و از صدای زیبای آنها لذت ببرند.
۱_ به انگشت شست فشار وارد نکنید
بعضی ها فکر می کنند هر کس زورش بیشتر است آکورد باره دار را راحت تر می گیرد! این تصور اشتباهی است. درست گرفتن و به صدا در آوردن تمام نت های آکورد باره دار هیچ نیازی به فشار و زور ندارد. اصلا شما نیاز نیست محکم و با قدرت زیاد به انگشت شست فشار بیاورید. چراکه ماهیچه های این انگشت بسیار ضعیف هستند و نه تنها کمکتان نمی کند بلکه باعث خستگی و نهایتا دلزدگی تان از گرفتن آکورد می شود. بجای آن از ماهیچه های پرقدرت بازوی دست چپتان بهره گیرید(البته اگر راست دست هستید). در واقع بهتر است هنگام باره گیری در گیتار از انگشت شستتان فقط بعنوان یک نگه دارنده و پایدار کننده استفاده کنید.
یک تمرین کارآمد: سعی کنید آکورد باره دار (مثلا فا ماژور) را بدون استفاده از انگشت شست دست چپ بگیرید تا فشار ماهیچه بازوی چپتان را احساس کنید.
۲_ از نیروی دست راستتان استفاده نمایید
همچنان که با دست چپتان آکورد را می گیرید می توانید با آرنج دست راستتان بدنه گیتار را کمی به سمت داخل فشار دهید تا دسته گیتار به سمت بیرون هدایت شود. حالا با فشار آوردن انگشتان دست چپتان به سمت داخل، می توانید آکورد را راحت تر بگیرید.
۳_ انگشت ۱ (انگشت باره) موازی با میله فرت باشد
انگشت اشاره دست چپ (در صورت راست دست بودن) یا انگشت ۱، به نام انگشت باره هم معروف است. سعی کنید هنگام گرفتن آکوردهای باره دار، این انگشت صاف و موازی با میله فرت باشد. البته در بعضی از آکوردها مانند سی ماژور (کلا آکوردهای با بیس لا ماژور) این قضیه زیاد ضروری نیست.
۴_ بندهای انگشت ۱ را بطور یکسان فشار دهید
بعضی ها برای به صدا درآمدن سیم ۱، بند سوم انگشت ۱ (بند پایینی انگشت) را بسیار محکم گرفته و بند اول (نزدیک ناخن) را خیلی شل می گیرند یا اصلا روی هواست! سعی کنید بندهای انگشت ۱ با هم همسطح باشند و بطور یکسان به سیم های گیتار فشار آورید.
۵_ ابتدا انگشتان ۲، ۳ و ۴ را روی سیمها قرار دهید بعد انگشت ۱
متاسفانه شخصا بسیار شاهد این بودم که حتی گیتاریست هایی که چندین سال سابقه نوازندگی دارند هنگام ریتم نوازی و گرفتن آکوردهای باره دار، ابتدا انگشت ۱ را قرار می دهند و با تاخیر، سایر انگشتانشان را. این اشتباه بزرگی است چراکه حتی اگر نیم میزان از ریتم فقط با انگشت ۱ نواخته شود و سایر انگشتان رو هوا باشند، گام آن قطعه به هم می ریزد و اصطلاحا فالش می شود. برای شروع بهتر است هنگام تعویض آکوردهای باره دار، ابتدا انگشتان ۲، ۳ و ۴ را قرار دهید سپس انگشت ۱ را. بعد از مدتی که دستتان روان تر شد شیوه کاملا صحیح آن است که کاملا بطور همزمان انگشتها را قرار دهید. اما برای شروع یادگیری ابتدا انگشتان ۲، ۳ و ۴ را قرار دهید سپس ۱ را.
۶_ آکوردهای باره دار را روی دسته گیتار سُر دهید
گاهی پیش می آید که یک سری آکوردهای شبیه هم را باید پشت سر هم بنوازید، مثلا فاماژور و سل ماژور. هنگام تعویض بین این دو آکورد بهتر است دیگر دست چپتان را از روی دسته گیتار بلند نکنید و با حفظ همان حالت آکورد، دستتان را روی دسته گیتار بکشید.
۷_ بیشتر از ۲۰ ثانیه با آکورد باره دار کلنجار نروید
اگر با رعایت این نکات باز هم آکوردگیری برایتان سخت بود بس کنید! زیاد با گیتار کشتی نگیرید، چند دقیقه ای استراحت کنید و مجددا تلاش کنید. چراکه کلنجار رفتن مداوم باعث خستگی و درد دست چپتان می شود.
مطمئنا بعد از چند روز تمرین مناسب با رعایت نکات بالا می توانید از صدای دلنشنین و واضح آکوردهای باره دار لذت ببرید.
نویسنده: آروین شهبازی
نگهداری و مراقبت از گیتار، تمیز کردن گیتار و رعایت نکاتی برای افزایش طول عمر گیتار مواردی هستند که بهتر است یک گیتاریست آنها را انجام دهد. مخصوصا افرادی که گیتارهای گرانقیمت و حساس دارند. شاید رعایت بعضی از این نکات نیاز به دقت و حوصله زیادی داشته باشد اما برای کسی که می خواهد مراقبت خوبی از گیتار خود بکند و به دوام بیشتر و افزیش طول عمر گیتارش کمک کند، این نکات بسیار حیاتی هستند. ما این موارد را در ۳ بحث کلی مطرح می کنیم.
تفاوتی نمی کند در چه فصلی از سال هستیم، گیتار شما همواره بدنبال یک تعادل در درجه حرارت و میزان رطوبت است، چراکه هنگام ساخت گیتار، آنرا در یک شرایط کنترل شده قرار می دهند.
بهترین دمای محیط برای نگهداری گیتار ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. بنابراین سعی کنید دمای اتاقی که گیتارتان در آن قرار دارد در همین بازه حرارتی باشد، هوای زیر ۱۰ درجه و بالای ۳۰ درجه می تواند خطرات جدی برای ساز شما داشته باشد و باعث ترک و تاب برداشتنش گردد و صدای گیتارتان را از حالت استاندارد خارج کند. همچنین گیتارتان را از منابع گرمایشی و سرمایشی مثل بخاری، اجاق گاز و کولر دور کنید.
رطوبت مناسب برای نگهداری گیتار بین ۴۵% تا ۵۵% می باشد. در محیط خشک (زیر ۴۰% رطوبت) باعث انقباض و احتمالا ترک برداشتن گیتار می شود. در این محیط صدای گیتار نیز کمی تیزتر و خش دارتر می شود. از آن طرف در رطوبت بیشتر از ۶۰% هم احتمال بادکردن و موج دار شدن چوب گیتار بیشتر می شود و ممکن است درزهای گیتار نیز شکننده تر گردند. همچنین در محیط بیش از حد مرطوب صدای گیتار خفه و گرفته می شود. برای جلوگیری از باد کردن چوب گیتار پیشنهاد می شود آن را دور از منابع رطوبت مثل دریا، استخر، حوض و حمام قرار دهید.
با تهیه دستگاه رطوبت سنج، شما می توانید رطوبت اتاقی را که در آن گیتار قرار دارد، اندازه بگیرید. اگر محیط بیش از حد خشک است، می توانید با استفاده از دستگاه رطوبت ساز خانگی رطوبت اتاق را افزایش دهید. اگر هم رطوبت زیاد است می توانید رطوبت گیرهای موجود در بازار (پودرهای سیلیکاژل) را تهیه کنید، آنها را داخل گیتار یا هاردکیس (که به شدت تهیه آن را توصیه می کنیم) قرار دهید و از میزان رطوبت بکاهید. توجه داشته باشید گیتار را نباید زیاد به دستگاه رطوبت ساز نزدیک کنید سعی کنید این دستگاه را دور از گیتار قرار دهید.
ساده ترین راه حفظ و نگهداری گیتار، تمیز کردن مداوم آن است. گرد و غبار، جزئی از محیط زندگی شماست و شاید براحتی بتوانید گرد و غبار را از روی گیتار از بین ببرید اما مشکل از آنجایی شروع می شود که این گرد و غبار با چربی و عرق بدن آمیخته می شود و به بدنه یا سیم گیتار می چسبد.
زمانیکه با انگشتان دستتان آکورد می گیرید یا ملودی می نوازید، چربی و عرق پوستتان به سیم انتقال پیدا می کند و در بلند مدت باعث فرسودگی و زنگ زدگی سیم های فلزی می شود. همچنین این عرق و چربی از سیم ها به صفحه انگشت گذاری (فرت بورد) نفوذ می کند، بنابراین توصیه می شود بعد از هرجلسه تمرین سیم های گیتار را تمیز کنید.
بهترین ابزار برای تمیز کردن گیتار پارچه نخی نرم و خشک می باشد. (به هیچ عنوان از مواد شوینده، آب و الکل استفاده نکنید)
پارچه را بین انگشت اشاره و شست قرار داده (مانند شکل بالا) و در طول سیم شروع به حرکت رفت و برگشت کنید تا جرم های روی سیم کاملا پاک شود .
گیتار دارای یک پوشش لاک الکلی است که این پوشش از گیتار محافظت نموده آن را براق و شفاف می کند که به آن Finish گیتار می گوییم. وقتی گرد و غبار و جرم را از روی فینیش گیتار پاک می کنیم، گیتار سالها براق و شفاف باقی می ماند.
برای تمیز کردن سایر قسمتهای گیتار از جمله صفحه صدا (روی گیتار)، پشت و بغل گیتار نیز می توانید از پارچه نخی و نرم استفاده نمایید. البته جهت عبور از سیم ها و پاک کردن جرم های زیر آنها (روی بدنه و صفحه انگشت گذاری) بهتر است از قلم مو استفاده نمایید.
آب و الکل به فینیش گیتار آسیب می رساند اما دشمن اصلی آن عرق و چربی بدن است. ما نمی توانیم جلوی تعریق یا گرد و غبار را بگیریم اما با رعایت نکاتی می توانیم اثر آن را بر روی گیتار کمتر کنیم و باعث افزایش طول عمر گیتار شویم.
۱- هنگام نواختن گیتار لباس آستین بلند بپوشید تا از برخورد مستقیم آرنج و بازو به گیتار جلوگیری شود.
۲- حتی الامکان از برخورد شکم و سینه به پشت گیتار جلوگیری کنید.
۳- بعد از هر جلسه تمرین با یک تکه پارچه نخی نرم و خشک کل گیتار را تمیز کنید.
۴- هنگام نواختن گیتار همواره از لباس های تمیز استفاده کنید تا چربی و عرق بدنتان به گیتار منتقل نشود.
۵- از تی شرت ها یا پیراهن های دارای دکمه یا زیپ استفاده نکنید تا آسیبی به پشت گیتار نزند.
۶- هر ۳ یا ۴ ماه یکبار روی بدنه، پشت، بغل و سردسته گیتار را واکس مخصوص گیتار بمالید. یک پوشش نازک کافیست.
۱- درصورتیکه از گیتار به مدت کوتاهی استفاده نمی کنید (مثلا چند روز) آنرا روی پایه گیتار قرار داده یا داخل هاردکیس بگذاریدش.
۲- اگر به مدت طولانی از گیتار استفاده نمی کنید تمام سیم ها را دو سه دور شل کنید و آن را داخل هاردکیس قرار دهید.
۳- حداقل سالی یک بار پیچ های کوک را با مواد روان کننده سنگین مثل وازلین چرب کنید و پیچ ها را یکی دوبار بچرخانید تا روغن به تمام قسمتهای چرخ دنده برسد.
۴- گیتار را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
۵- گیتار را ب مدت طولانی داخل صندوق عقب ماشین قرار ندهید و حتما از هاردکیس استفاده کنید.
۶- هر زمان بطور غیرعمد ضربه ای به گیتار وارد کردید و گیتار ترک برداشت هرچه زودتر آن را نزد یک تعمیرکار گیتار ببرید تا شکاف آن بیشتر نشود.
۷- گیتار را از شرایط متغیر دما و رطوبت دور نگه دارید.
نویسنده : آروین شهبازی
منبع: استاد موزیک
مقاله درباره مضراب - منبع : انجمن نوازندگان حرفه ای گیتار
مضراب گیتار
پیک گیتار نوعی زخمه است که برای نوازندگی گیتار طراحی شدهاست. در طول زمان، پیک گیتار از جنسهای مختلفی چون پلاستیک، رزین، فلز، شیشه، پولک لاک پشت، چوب، نمد و یا سنگ تهیه می شده است. در گذشته نوازندگان گیتار پیک گیتار را از چوب، کهربا، استخوان، سنگ و یا حتی عاج میساختند تا بتوانند شکل دلخواه خود را برای پیک داشته باشند. ولی امروزه اینگونه پیکها دیگر رایج نیستند و پیکهایی از جنس پلاستیک جایگزین آنها شده است. اولین بار ایده پیک گیتار از جنس پلاستیک توسط شرکت D’Andrea Picks عملی شد. ایده ساخت اینگونه پیکها توسط لوئیجی اسآر و پسر کوچکش تونی مطرح و اجرا شد.آنها پس از عملی شدن طرح خود محصولات خود را با شماره گذاری طبقه بندی کردند. پیک شماره ۳۵۱ شناختهترین و محبوبترین آنها بود و همچنین ۳۴۶ که شبیه یک مثلث متساویالاضلاع است و امروزه بیشتر نوازندگان گیتار باس از آن استفاده میکنند و یا پیک شماره ۳۵۸ که پیک نسبتاً کوچکی است که معمولاً نوازندگان گیتار سبک جاز از آن استفاده میکنند.
ادامه مقاله در ادامه مطلب
اگه آکورد هارو نمیتونید و نمیدونید چطور گرفته میشه روی دسته گیتار؟ میتونید به ادامه مطلب برید و شکل هر آکوردی که دوست دارید رو بصورت آنلاین ببینید
برای دیدن ادامه مطلب و دریافت مطالب در ایمیل خود باید عضو سایت باشید
برای دیدن آموزش گیتار جلسه دوم به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه مطلب فقط برای اعضای سایت
برای دیدن ادامه مطلب باید عضو سایت بشوید
برای دریافت اخرین مطالب ارسالی در ایمیل خود باید عضو سایت باشید
جلسه سوم
برای دیدن درس سوم به ادامه مطلب بروید
برای دیدن ادامه مطلب باید عضو سایت بشوید
برای دریافت اخرین مطالب ارسالی در ایمیل خود باید عضو سایت باشید
برای دریافت اخرین مطالب ارسالی در ایمیل خود باید عضو سایت باشید
برای دریافت اخرین مطالب ارسالی در ایمیل خود باید عضو سایت باشید
در این فایل دو نت گیتار کلاسیک هست که کشش زمانی نت ها رو روش نوشتم و این برای تازه کارا خوبه...
وبرای مبانی گیتار کلاسیک چند درس رو گذاشتم که اگه استفاده کردید و خوشتون اومد بگید که بقیه درس هارو به ترتیب بزارم
ادامه مطلب برای اعضای سایت
برای دین مطلب عضو سایت بشوید
برای دریافت اخرین مطالب ارسالی در ایمیل خود باید عضو سایت باشید
1: صندلی :صندلی مورد استفاده باید تا حد امکان متناسب با قامت نوازنده باشد.
2:چهار پایه ی مخصوص : چهار پایه ی مخصوص را باید در مقابل صندلی قرار داد و ارتفاع ان را طوری انتخاب کرد که با ارتفاع صندلی و قامت نوازنده متناسب باشد.
پای چپ بر روی چهار پایه باید طوری قرار بگیرد کهساق پا بحالت موازی با پایه صندلی و ران پا بحالت شیب بین زانو و انتهای ران باشد . در صورت نا همگون بودن بین ارتفاع چهار پایه و
صندلی نسبت بهم یا نسبت به قامت نوازنده ممکن است پایش از حد بالا بیاید که این امر باعث شدت ترشحات اسیدی معده میشود و کنترل گیتار را نیز مشکل میکند . اگر ران پا شیب کافی
نداشته باشد باعث سر خوردن گیتار و یا خم شدن مهره های کمر میگردد که از این حالت نیز باید اجتناب ورزید. دقت کنید پای چپ در حالت ارامش و بدون فشار بر روی چهار پایه قرار داده شود.
چهار پایه ی مخصوص را میتوان به دو نوع انتخاب کرد . شکل اول را میتوان تنظیم کرد وقابل تنظیم کرد. نوع دیگر را نیز خود میتوانید از چوب بسازید وباید دارای ارتفاعی باشد که با قامت خودتان و
ارتفاع صندلی مورد استفاده تناسب داشته باشد
کلید در سمت چپ خطوط حامل قرار میگیرد و جایگاه صدا دهنگدگی صدای انسان یا سازها را مشخص می کند.
بعلت گوناگون بودن سازها و با وسعت صدا دهندگی متفاوت از نظر ایجاد صداهای زیر و بم _لذا کلیدهای مختلفی جهت هر یک از خوانواده ی ساز ها بکار گرفته می شود . برای اجرای قطعات در گیتار از کلیدی بنام ( کلید سل ) استفاده میشود
صداهای موسیقی به صورت قرار دادی و بین المللی توسط کلمات و یا حروف الفبا شناخنه میشوند . برای تمامی صداهای موسیقی تنها هفت
نام مورد استفاده قرار میگیرد. این هفت نام از چپ به راست نوشته و خوانده میشوند
تلفظ | si | La | Sol | Fa |
Mi |
Re |
Do |
فارسی | سی | لا | سل |
فا |
می |
ر |
دو |
لاتین | B | A | G | F | E | D | C |
برای نشستن حالت های مختلفی وجود دارد که در بین انها باید راحت ترین شکل را انتخاب کرد
الف:نوازنده باید هنگام نشستن کاملا راحت و در حالت ارامش قرار گیرد.
ب: گیتار باید طوری مهار شود که احتیاج به نیروی نگهدارنده توسط انگشتان دست را نداشته باشد.
ج: دست ها و بازو های نوازنده باید کاملا قادر باشند که براحتی و ازادانه عمل کنند.